CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, July 21, 2011

Kejujuran



                         IN THE NAME OF ALLAH MOST GRACIOUS MOST MERCIFUL


Assalamulaikum w.b.t..






kita sering tertanya berkenaan
KEJUJURAN
 kadang2 kita sering mdgr pelbagai rungutan tentang
KEJUJURAN
"perlu ke aku jujur dgn org spt dia ?"
"eh,kau xtakut ke klo kau jujur nanti kau kena berhenti kerja"
"ala xpayah la nak jujur sgt,bknnya dpt untung pn"
senario nie sering berlaku dlm masyarakat kita kini..



"Sesungguhnya, KEJUJURAN itu merupakan pintu utama untuk menuju Allah s.w.t.. Bahkan, KEJUJURAN itu sendiri merupakan jalan paling pintas untuk sampai kepada Allah s.w.t.. Kejujuran itu juga merupakan pintu bagi amalan."


Imam Al-Ghazali r.a. berkata:

"KEJUJURAN itu ada enam jenis:

Pertama : JUJUR LISAN yang mana ianya berkaitan dengan apa yang dikhabarkan oleh lidah itu sendiri. Antaranya adalah: menepati janji dan sumpah, menjauhi sifat dusta dan sebagainya.

Kedua : JUJUR NIAT & KEHENDAK: Ini kembali kepada perbahasan Ikhlas, iaitu, tiada yang menjadi faktor yang membangkitkan keinginannya untuk beramal, melainkan Allah s.w.t. (iaitu, hanya melakukan sesuatu keranaNya).

Ketiga JUJUR PADA KEAZAMAN dalam melakukan sesuatu kerana Allah s.w.t. yang mana, lahirnya semangat untuk melakukan amalan tersebut dan semangat itu juga lahir kerana Allah s.w.t.

Keempat : JUJUR DALAM MELAKSANAKAN APA YG DIAZAMKAN melakukan amalan keranaNya, dengan istiqomah dan tidak takut celaan makhluk dalam melakukannya, kerana dia melakukannya kerana Allah s.w.t.

Kelima : JUJUR DALAM BERAMAL ITU SENDIRI di mana tidak melakukan amalan zahir yang mana, ianya bercanggah dengan apa yang di batin. Tidak hipokrit dan bersifat kepura-puraan dalam beramal, dengan melakukan sesuatu yang pada hakikatnya tidak lahir dari niat yang ikhlas, tetapi cuba menunjukkan zahir yang bercanggah dengan batin.

Keenam : JUJUR DALAM SETIAP MAQAM seperti takut, harap, mengagungkan nikmat Allah s.w.t., zuhud, redha, tawakkal dan kecintaan."



P/S cikBALQIS;
Sesiapa yang jujur dalam hatinya, maka seluruh perbuatannya akan mencerminkan kejujuran dalam hatinya. Ya,mmg cikBALQIS tahu.. jika kita jujur,nanti org kata kita lurus.. tpi itu hanya didunia yg hampir ke penghujungnya. tpi di sisi ALLAH..??? i.ALLAH kita antara yg terbek.. bkn ye cikBALQIS suruh berubah 100% jujur.. slowly but istiqomah.. but the better one.. huhu.. smpai sini saja sesi tazkirah.. <--ustzh cikBALQIS.. skrg masa utk qailulah.. wassalam..



~thanx for read~

0 pray my livelilood: